روش عکاسی از محصول

1401-04-12

اگر حجم عکس شما بزرگتر از حد مجاز است برای کم کردن حجم عکس خود از وب سایتهای زیر استفاده فرمایید این وب سایتها حجم تصویر شما را کم می کنند بدون این کە از کیفیت عکس شما کاهش یابد: 

https://squoosh.app/

https://tinypng.com

https://imagecompressor.com/

http://resizeimage.net

آموزش تهیە تصویر کالا

هر وب سایت فروشگاهی 78 درصد مشتریهای خود را  تنها از طریق عکس محصولات جذب می کند. اگر یک عکاس حرفه‌ای نیستید نگران نباشید؛ با صرف زمانی کم و مقداری خلاقیت می‌توانید با عکاسی از محصولات با گوشی یا دوربین مانند یک عکاس حرفه‌ای عمل کنید. باید توجه داشته باشید تمامی موبایهایی کە دوربین آنها بیش از 12 مگاپیکسل است برای عکاسی مناسب هستند و اگر اصول زیر را هنگام عکاسی رعایت کنید نیازی بە صرف هزینه و خرید دوربینهای گران قیمت نیست.

هنگام عکاسی از محصول حتی المکان از یک پایه قوی برای ثابت کردن دوربین یا گوشی استفاده کنید. انواع سه پای های مختلف در بازار وجود دارند اگر قصد خرید سه پاید دارید یک نوع محکم را انتخاب کنید و همچنین هنگام عکاسی سعی کنید بە جای دست از ریموت بلوتوث یا سیمی استفاده کنید تا هنگام گرفتن عکس، فشار دست شما باعث لرزش دروبین یا موبایل نشود. 

1- عکسهای خود را در سایز 3:4 تهیە کنید 

از قسمت تنظیمات دوربین اندازه عکس خود را بر روی 3:4 یا 9:16 قرار دهید

هنگام عکاسی از محصول حتما گوشی خود را بە صورت افقی گرفته و عکس واضح از کالا تهیه کنید.

اگر از نرم افزاهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ استفاده میکنید توجه کنید کە ابعاد عکس شما در نسبت سایز 3:4 تهیە کنید مانند نسبتهای پیکسل زیر:

300X400  پیکسل

600X800  پیکسل

900X1200  پیکسل و...

توجه داشته باشید اگر عکس کالای شما در نسبت سایز 3:4 و بە صورت مستطیل افقی تهیه نشده باشد عکسها شما دفرمه شده و در وب سایت بە صورت ناقص مانند تصویر زیر نمایش داده می شوند:

هنگامی که بر روی سایت تصویر محصول خود را آپلود کردید حتما به صفحە فروش کالاها رفته، و خود تصویر کالا را ببینید. اگر متوجه شدید که  بالا یا پایین تصویر کالا قطع شده و تصویر کالا دفرمه شده است علت به وجود آمدن این مشکل این است که شما  در هنگام آپلود کردن تصاویر دقت نکرده و بە جای اینکه عکس خود را بە صورت مستطیل افقی بسازید آن را بە صورت مربع تهیە کرده یا گوشی خود را در نسبت 3:4 قرار نداده اید یا هنگام عکاسی گوشی خود را بە صورت عمودی گرفته اید. بنابراین دوباره عکس را بر اساس سایز و روشهای بالا تهیه کنید و اگر حجم عکسها زیاد بود با استفاده از وب سایتهای معرفی شده حجم آنها را تا 150KB کم کنید سپس بر روی سایت آپلود نمایید.

از امکان ماکرو استفاده کنید :

اگر بخواهید جزئیات ریزی از کالای خود را نشان دهید از قسمت تنظیمات دوربین امکان ماکروی دوربین را فعال کنید امکان ماکرو می تواند از فاصله بسیار نزدیک عکس با کیفیت از جزئیات کالای شما را نشان دهد بدون اینکه عکس شما تار شود. این نوع از عکاسی برای محصولاتی مانند جواهرات، لوازم آرایشی، غذا و غیره مناسب است.

از امکان پرتره دوربین خود استفاده کنید:

عکاسی پرتره یک نوع عکاسی است کە بر چهره فرد تمرکز کرده و پشت زمینه را تار می کند تا بیننده عکس بە جای تمرکز بر حاشیه عکس بر چهره صاحب عکس تمرکز کند اما در عکاسی صنعتی و تجاری این امکان کاربرد بسیار زیادی دارد.

هنگامی کە میخواهید عکس محصولی را در فضای باز تهیه کنید برای اینکە بینندگان عکس،  بە جای نگاه کردن بە مناظر و اشیای اطراف کالا بر روی کالا تمرکز کنند باید  از تنظیمات دوربین خود امکان پرتره را فعال نمایید.

در عکس زیر تصویر این خودکار را مشاهده فرمایید. خودکار کاملا واضح است اما کامپیوتر پشت خودکار بە صورت تار دیده میشود این امکان بە بینندگان کالای شما کمک میکند کە بە جای تمرکز بر کامپیوتر و اشیای اطراف بر روی خودکار تمرکز کنند.

توجه بە پس زمینه تصویر هنگام عکاسی

عکس کالاهای خود را حتی الامکان در فضای بسته با نور مصنوعی تهیه کنید مگر کالاهایی کە کاربر آنها در بیرون است و می خواهید در مکان استفاده از کالا عکس آن را بە مشتریان خود نشان دهید.

برای تهیه عکس کالا مواظب باشید نور مستقیم لامپ را بر روی کالا نگیرید تا انعکاس نور بر روی کالای شما باعث سفید شدن قسمتی از عکس کالا نشود. 

برای این کار سعی کنید نور را بر روی صفحە سفید مانند مقوا یا پرده رفلکس بتابانید و کالا را در مقابل بازتابش نور قرار دهید.

یا اینکە یک لایت باکس برای عکاسی بسازید. لایت باکس  یک چارچوب ساخته شده از  پارچه یا پلاستیک یا کاغذهایی است کە از آنها نور عبور می کند و نور لامپ را از پشت چارچوب بر روی کالا می تاباند. 

حتما بە کیفیت پس زمینه عکسهای خود توجه کنید. بهترین پس زمینه برای عکاسی محصول پس زمینه سفید است اما اگر رنگ کالا خود سفید باشد  می توانید از پس زمینه سیاه یا رنگهای دیگر کە جذابیت محصول را بالا ببرد استفاده کنید. 

توجه داشته باشید دیوار یا پارچه یا هر چیز دیگری کە برای پشت زمینه استفاده می کنید لک و خالهای قابل دیدن نباید داشته باشد. دیوار گچی و کاشی معمولا برای عکاسی مفید نیست.

سعی کنید از سویپ Sweep   برای پس زمینه استفاده کنید. sweep یک کاغذ بزرگ انعطاف‌پذیر است که پایین آن به صورت تخت بر روی سطح قرار گرفته و بعد از آن خم می‌شود و بە صورت قوسی و بە حالت خم شده دیوار پست محصول را در بر می گیرد. سویپ کمک میکند تا سایه تا شده دیوار پس زمینه در عکس محصول نمایان نشود.

توجه و دقت زیاد در نورپردازی 

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام عکاسی از محصول باید بە آن توجه کنید نورپردازی و حذف سایه ها در عکس محصول میباشد

شما باید برای عکاسی از محصول از آن زاویه کە می تواند توجه مشتری را جلب کند عکاسی کنید. اگر نور کافی در مکان عکاسی وجود ندارد  از نور مصنوعی استفاده کنید از تاباندن نور مستقیم بە کالا خودداری کنید تا سایه و رفلکس نور در عکس ایجاد نشود. 

برای اینکە تصویر اطراف در کالاهای صیقلی و آینه ای نمایان نشود حتما از لایت باکس استفاده کنید. 

هیچ گاه کالا را برای عکاسی بر روی میزهای شیشه ای یا استیل کە نور در آن منعکس می شود قرار ندهید. برای این کار مقوا یا پارچه ای را زیر کالا قرار دهید و آن را به صورت خم شده به عنوان دیوار بالا ببرید تا پس زمینه عکس کالا را هم در بر گیرد.

برای اینکە سایه کالا در پشت کالا بە صورت برجسته ظاهر نشود حتما با استفادی از یک مقوا یا پارچه رفلکس سفید نور را بە پشت کالا بتابانید تا سایه کالا حذف شود.

اگر کالایی دارید کە در مکان خاصی از آن استفاده می شود یا می خواهید آن را در فضای بیرون عکاسی کنید باید حتما بە نکات زیر توجه کنید:  اگر با نور طبیعی خورشید می‌خواهید از کالا عکس بگیرید  بهتر است از تابش مستقیم آفتاب بر روی کالا خودداری کنید. برای این کار بهتر است از دیفیوزر و وسایل پخش کننده نور استفاده کنید.دیفیوزرها در واقع پارچه های نیمه شفاف فریم داری هستند که با پخش کردن نور، جنس نور را از حالت شاین ( نور تند و تیز و درخشنده ) به نور سافت ( نرم و تعدیل شده ) تغییر می دهند .برای ساخت دیفیوزر می توانید از پرده، کاغذ و یا یک ملحفه نازک استفاده کنید .

اگر بخواهید در مکان استفاده از کالا عکس محصول را تهیه کنید و یا مثلا پوشاکی را بر تن شخصی عکاسی کنید می توانید در فضای بیرون و در نور طبیعی از کالای خود عکاسی کنید اما باید حتما بە نکات اشاره شده در بالا توجه کنید کە نور طبیعی و سایه های اطراف آن کالا را با پرده دیفیوزر مدیریت کنید و با تنظیمات نرم افزاری و لنزهای دوربین خود از جمله امکانات ماکرو و پرتره و زووم بر روی کالا، بهترین عکس را تهیه کنید.

این یک عکس تبلیغاتی جذاب است که در فضای آزاد از محصول گرفته شده است. خورشید به‌ خوبی از سمت چپ به کیف‌دستی می‌تابد و سایه‌ی ملایمی از کیف روی پاهای فرد حمل‌کننده می‌افتد تا محصول بهتر دیده شود.

توجه داشته باشید استفاده از فیلترهای عکاسی گوشی اگر چه عکس محصول  را جذاب‌تر می‌کند اما آن را از واقعیت به دور نگه می‌دارد و مشتری در هنگام خرید از خرید خود و رنگی که انتخاب کرده رضایت خاطر نخواهد داشت.

 

بهینه سازی تصاویر برای سایت

بعد از اینکه آموخیم چگونه تصاویر خوب برای محصولات فروشگاه تهیه کنیم، مهمترین موضوع این است کە بر روی وب سایت فروشگاه نباید عکسهای چند مگابایتی که با دوربین موبایل تهیه کرده اید روی فروشگاه خود آپلود کنید چون این کار باعث کند شدن نمایش سایت می شود و بە شدت مشتریان شما را فروشگاه شما دور میکند.

با وضعیتی کە اینترنت ایران دارد آپلود فایلهای بزرگ بر روی سایت باعث می شود مشتریان شما نتوانند وارد فروشگاه شما شوند بنابراین قبل از بارگذاری تصاویر بر روی وب‌ سایت بهتر است که به منظور افزایش سرعت لود صفحات حجم عکس‌ها را تا جای ممکن کم کنیم. ابزار فوتوشاپ و دکمه save for web در آن تا حدود زیادی این کار را برای شما انجام می‌دهد، اما بهترین کار استفاده از سایتهای فشرده سازی عکس است چون این سایتها اصلا نیاز بە تخصص خاصی ندارند تنها عکس خود را آپلود می کنید و آن را برای شما ری سایز می کند و شما می توانید از آن در سایت استفاده کنید.

برای این کار از سایتهای زیر می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید حد اکثر اندازه حجم تصویر شما باید کمتر از 200KB باشد.

این سایتها می توانند حجم عکسهای شما را تا 120KB هم کم کنند بدون اینکە کیفیت عکس شما را پایین بیاید. 

قبل از قرار دادن عکس بر روی فروشگاه خود توسط این سایتها عکس‌ها را فشرده کنید و سپس بر روی سایت خود آپلود نمایید.: 

https://squoosh.app/

https://tinypng.com

https://imagecompressor.com/

http://resizeimage.net/